Արտ-թերապիան առաջացել է մեր դարի 30-ական թթ.: Արտ-թերապիայի կիրառման առաջին դասը վերաբերում է այն երեխաների անձնական-հուզական խնդիրների շտկման փորձերին, որոնք Գերմանիայից արտագաղթել էին ԱՄՆ Երկրորդ համաշխարհային պատերազմի ժամանակ:
«Արտ-թերապիա» (տառացիորեն՝ արվեստով թերապիա) տերմինը կիրառության մեջ մտցրեց Ադրիան Հիլլը (1938)՝ առողջարաններում տուբերկուլյոզով հիվանդների հետ իր աշխատանքի նկարագրության ժամանակ: Այս բառակապակցությունը կիրառվում է արարվեստով զբաղվելու բոլոր տեսակների նկատմամբ, որոնք անցկացվում էին հիվանդանոցներում և հոգեկան առողջության կենտրոններում:
Արտ-թերապիայի հիմնական նպատակն անձի ներդաշնակ զարգացումն է ինքնաարտահայտման և ինքնաճանաչման կարողության զարգացման միջոցով: Դասական հոգեվերլուծության ներկայացուցիչների տեսանկյունից՝ արտ-թերապիայի մեջ շտկողական ներգործության հիմնական մեխանիզմն է համարվում սուբլիմացիայի մեխանիզմը: Կ.Յունգի կարծիքով, արվեստը, հատկապես լեգենդներն ու առասպելները, և արտ-թերապիան, որը կիրառում է արտ-թերապիան, նշանակալիորեն հեշտացնում է անձի ինքնազարգացման անհատականացման գործընթացը՝ անգիտակցական և գիտակցական «Ես»-ի միջև հասուն հավասարակշռության հաստատման հիման վրա:
Արտ-թերապևտիկական ներգործության կարևորագույն տեխնիկա է համարվում ակտիվ երևակայության տեխնիկան, որն ուղղված է գիտակցականի և անգիտակցականի դեմ առ դեմ բախմանն ու հաշտեցմանը՝ աֆֆեկտիվ ներգործության միջոցով:
Հումանիստական ուղղության ներկայացուցիչների կարծիքով արտ-թերապիայի շտկողական հնարավորությունները կապված են այցելուին՝ արվեստի արարումներում ինքնաարտահայտման և ինքնաիրացման, սեփական «Ես»-ի հաստատման ու ճանաչման համար գործնականորեն անսահմանափակ հնարավորություների ներկայացման համար: Այցելուի կողմից ստեղծված իրերը, առարկայնացնելով նրա զգայուն վերաբերմունքն աշխարհի նկատմամբ, հեշտացնում են հաղորդակցման և նշանակալի անձանց հետ հարաբերությունների հաստատման գործընթացը: Շրջապատողների կողմից ստեղծագործության արդյունքների նկատմամբ հետաքրքրությունը, նրանց կողմից ստեղծագործությունների ընդունումը բարձրացնում են այցելու իինքնագնահատականն և նրա ինքնընկալման և ինքնարժեքի աստիճանը:
Իր զարգացման սկզբում արտ-թերապիան արտացոլում էր հոգեվերլուծական հայացքները, որոնց համաձայն այցելուի գեղարվեստական գործունեության վերջնական արդյունքը (լինի դա նկար, քանդակ) համարվում էր անգիտակցական հոգեկան գործընթացների արտահայտություն:
Արտ-թերապիայի նպատակներն են.
1. Տալ սոցիալապես ընդունելի ելք ագրեսիվությաին և այլ բացասական զգացմունքներին:
2. Հեշտացնել բուժման գործընթացը: Անգիտակցական ներքին կոնֆլիկտներն և ապրումները հաճախ ավելի հեշտ է արտահայտել տեսողական կերպարների օգնությամբ, քան արտահայտել դրանք վերբալ շտկման գործընթացում:
3. Նյութ ստանալ մեկնաբանության և ախտորոշիչ եզրակացությունների համար:
4. Վերամշակել այն մտքերն ու զգացմունքները, որոնք այցելուն սովոր է ճնշել: Երբեմն ոչ խոսքային միջոցները համարվում են միակ հնարավորն ուժեղ ապրումների և համոզմունքների արտահայտման համար:
5. Կարգավորել հարաբերություններն այցելուի և հոգեբանի միջև: Գեղարվեստական գործունեության մեջ համատեղ մասնակցությունը կարող է նպաստել ապրումակցման և փոխադարձ ընդունման հարաբերությունների ստեղծմանը:
6. Զարգացնել ներքին վերահսկողության զգացումը:
7. Կենտրոնացնել ուշադրությունը զգացողությունների և զգացմունքների վրա:
8. Զարգացնել գեղարվեստական կարղությունները և բարձրացնել ինքնագնահատականը: Արտ-թերապիայի հետևանքային արդյունք է համարվում բավարարվածության զգացումը, որն առաջանում է թաքնված տաղանդների և դրանց զարգացման բացահայտման արդյունքում:
Խնդիրների ոլորտը, որի լուծման ժամանակ կարող են կիրառվել արտ-թերապիայի տեխնիկաները, բավականին լայն է.
- ներ- և միջանձնային կոնֆլիկտներ,
- ճգնաժամային վիճակներ,
- էկզիստենցիալ և տարիքային ճգնաժամեր,
- տրավմաներ,
- կորուստներ,
- հետսթրեսային խանգարումներ,
- նյարդային խանգարումներ,
- հոգեմարմնական խանգարումներ,
- ստեղծագործնականության զարգացում,
- անձի ամբողջականության զարգացում,
- անձնական իմաստների հայտնաբերում ստեղծագործելու միջոցով,
- շատ այլ բաներ:
Արտ-թերապիայի տեսակներն են.
- հեքիաթաթերապիա,
- դիմակաթերապիա,
- դրամաթերապիա,
- աշխատանք կավով,
- ավազաթերապիա,
- պարային թերապիա,
- երաժշտաթերապիա,
- գունաթերապիա,
- ֆոտոթերապիա,
- վիդեոթերապիա,
- թղթային աշխատանքներ,
- խաղաթերապիա,
- նկար:
Комментариев нет:
Отправить комментарий